Grafisk design af virksomhedshjemmeside

I dag er vi alle sammen online en stor del af tiden, og derfor er man som virksomhed også nødt til at være synlig online, for det er dér kunderne er. Så uanset om man er en ny eller veletableret virksomhed, så er det vigtigt at have en hjemmeside, som kunderne kan besøge.

En hjemmeside er virksomhedens profil udadtil, og derfor er det vigtigt at gøre sig overvejelser om, hvordan I vil præsentere jer selv. I gamle dage var det visitkort, brochurer eller trykte annoncer, som en virksomhed præsenterede sig med, men i dag får mange kunder et førstehåndsindtryk af virksomheden via hjemmesiden online.

Kunderne skal kunne identificere sig

Så når kunden klikker ind på jeres hjemmeside, er det derfor meget vigtigt, at hjemmesiden har et grafisk design og udtryk, som stemmer overens med virksomhedens profil og værdier. I dag handler det ikke kun om at sælge varer og ydelser. I sælger også en oplevelse. Kunderne skal helst kunne identificere sig med virksomhedens brand og værdier, for så er der en større chance for, at de køber jeres produkter eller ydelser og anbefaler dem videre til andre kunder.

De grafiske kompetencer

Hvis I er en nystartet virksomhed, der skal have en hjemmeside for første gang, så kan I enten selv brainstorme jer frem til, hvordan hjemmesidens grafiske design skal være, og hvis nogen af jer besidder grafiske kompetencer eller er uddannede grafikere eller webdesignere, så kan I sandsynligvis lave hjemmesiden selv. Eller I kan alternativt hyre en dygtig grafiker til at hjælpe jer, og der findes mange af dem, som I kan kontakte online via deres hjemmesider. Så kan I også sammenligne priser. Det koster selvfølgelig penge at hyre en professionel til at løse opgaven, men pengene er hurtigt tjent hjem igen, når I får en flot hjemmeside, som tiltrækker mange kunder.

Den røde tråd

Hjemmesiden skal designmæssigt passe til virksomhedens profil og koncept. Det gælder både opbygningen af hjemmesiden, hvor I kan vælge mellem flere CMS-systemer som f.eks. WordPress, Drupal, Joomla m.m., men det gælder også farver, fonte, billeder, videoer, tekster, og hvad I nu ellers vælger at have på jeres hjemmeside. Vil jeres virksomhed gerne fremstå grøn og miljøvenlig, cool, seriøs, eller hvad er det for et budskab og signal, I ønsker at sende, og hvordan kan det grafiske design på jeres hjemmeside understøtte produkter, ydelser og budskab på en måde, så der er en rød tråd i det hele?

SEO giver synlighed

Grafikeren eller et SEO-bureau kan desuden hjælpe jer med at SEO optimere hjemmesiden, hvilket er meget vigtigt for hjemmesidens synlighed online. Det er nemlig sådan, at SEO – en forkortelse for søgemaskineoptimering – optimerer hjemmesiden på en måde, så Google har nemmere ved at finde den og bringe den højt op i søgeresultaterne. Det vil sige, at hvis en kunde f.eks. søger på ”løbesko” eller ”herretøj”, så vil de hjemmesider, som er bedst SEO-optimerede, komme til at stå øverst i søgeresultatlisten, og det er dem, som kunderne primært klikker på. Derfor gælder det for virksomheder om at få top-5 placeringer i Google for at være foran konkurrenterne.